Αυξημένοι έως και κατά 10 δισ. ευρώ οι νέοι στόχοι των τραπεζών για τη μείωση των NPLs

Αύξηση του πήχη έως και κατά 20% για τη μείωση των "κόκκινων" δανείων μέχρι τα τέλη του 2021, προβλέπεται στους νέους στόχους για τη μείωση των NPEs που θα υποβάλλουν στον SSM οι τράπεζες στα τέλη Μαρτίου. Η ποσοστιαία αυτή αύξηση που μεταφράζεται δυνητικά σε υποχώρηση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων κατά επιπλέον 10 δισ. ευρώ, "πυροδοτείται" από το επιθετικό σχέδιο μείωσης των NPEs της Eurobank και προδιαγράφεται από την κινητικότητα σε επίπεδο συλλογικής μείωσης των NPEs με τις προτάσεις ΤΧΣ και ΤτΕ.

Η στοχοθεσία που είχαν υποβάλει οι τράπεζες στον SSΜ τον περασμένο Σεπτέμβριο προέβλεπε μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στα 35 δισ. ευρώ από 88,6 δισ. ευρώ, όπως αυτά διαμορφώνονταν στο τέλος Ιουνίου 2018. Η μείωση αυτή, μέσα στην τριετία 2019 – 2021, θα οδηγούσε σε υποχώρηση του δείκτη μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs) από το 47,6% κάτω του 20% στο τέλος του 2021.

Με στοιχεία τέλους Δεκεμβρίου 2018, τα "κόκκινα" δάνεια έχουν υποχωρήσει στα 81,8 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά περίπου 12,7 δισ. ευρώ συγκριτικά με το τέλος Δεκεμβρίου του 2017 και κατά περίπου 25,4 δισ. ευρώ (δηλ. περισσότερο από 23%) έναντι του Μαρτίου του 2016, οπότε και είχε καταγραφεί και το υψηλότερο επίπεδο ΜΕΔ.

Όπως αναφέρουν τραπεζίτες στο Capital.gr, τα δεδομένα που διαμορφώνονται πλέον οδηγούν σε μεγαλύτερη εμπροσθοβαρή μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, έτσι ώστε οι τράπεζες να επιστρέψουν συντομότερα στην κανονικότητα και να μπορέσουν να χρηματοδοτήσουν την επανεκκίνηση της Οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό, οι στόχοι για τη μείωση των NPEs μπορεί να ενισχυθούν έως κατά 10 δισ. ευρώ, ανεβάζοντας τη συνολική μείωση του στοκ των "κόκκινων" δανείων στα 60 δισ. ευρώ μέχρι τα τέλη του 2021.

Τον πήχη της στοχοθεσίας ανέβασε εκ των πραγμάτων η κίνηση της Eurobank για επιθετικό σχέδιο μείωσης των "κόκκινων" δανείων της, ώστε να επιτύχει δείκτη NPEs στο 15% στο τέλος του 2019 (αντί για δείκτη κάτω του 20% στα τέλη του 2021, όπως προέβλεπε η στοχοθεσία του Σεπτεμβρίου) και μονοψήφιο δείκτη στα τέλη του 2021. Κατόπιν αυτού, στο τέλος της τριετίας (2021), η Eurobank θα στοχεύσει άνετα σε κερδοφορία 500 εκατ. ευρώ και σε απόδοση ιδίων κεφαλαίων 10%.

Ειδικότερα, αντί της μείωσης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων κατά 3,7 δις. ευρώ (2 δισ. μέσω της τιτλοποίησης στεγαστικών NPLs και 1,7 δισ. με λοιπά μέσα) την οποία προγραμμάτιζε η Eurobank για το 2019, τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματά της θα υποχωρήσουν μέσα στο επόμενο έτος κατά 10,7 δισ. ευρώ και σε αυτήν θα απομείνουν "κόκκινα" δάνεια μόλις 6 δισ. ευρώ, και μάλιστα όχι από αυτά σε βαθιά καθυστέρηση.

Υπενθυμίζεται ότι η συνολική δομή της συναλλαγής για την ταχύτερη μείωση των NPEs που θα αναδομήσει όλη την Τράπεζα με μοχλό τη συγχώνευση της Grivalia, θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2019. Η απορρόφηση της Grivalia που θα ολοκληρωθεί στο β΄ τρίμηνο του έτους συνιστά ουσιαστικά ένα τριπλό deal, με το οποίο η Eurobank θα περάσει σε SPV, βγάζοντας από τον ισολογισμό της, δάνεια 7,5 δισ. ευρώ που βρίσκονται σε βαθιά καθυστέρηση.

Σημειώνεται ότι ο πρώτος κρίσιμος δείκτης για το πώς θα εξελιχθεί το σχέδιο της Eurobank θα δοθεί μέσα στον Απρίλιο, οπότε αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για το χαρτοφυλάκιο τιτλοποιημένων στεγαστικών NPLs, ύψους 2 δισ. ευρώ (χαρτοφυλάκιο Pillar). Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Τράπεζα έχει δεχθεί 5 – 6 ικανοποιητικές μη δεσμευτικές προσφορές. Η αποδοχή του χαρτοφυλακίου Pillar από τους επενδυτές θα δώσει την τάση και για το χαρτοφυλάκιο των 7,5 δισ. ευρώ (Cairo) για το οποίο οι μη δεσμευτικές προσφορές αναμένονται τον Ιούνιο – Ιούλιο.

Παράλληλα, μέσα στον Μάιο αναμένονται και οι μη δεσμευτικές προσφορές για την εταιρία διαχείρισης NPLs της Eurobank, την FPS (Financial Planning Services), η πώληση της οποίας αποτελεί κομβικό σημείο στην υλοποίηση του σχεδιασμού για την επιτάχυνση της μείωσης των NPLs.

Την αύξηση των στόχων μείωσης των NPEs θα υποστηρίξουν επίσης τα σχέδια του ΤΧΣ και της ΤτΕ. Το σχέδιο του ΤΧΣ θα προχωρήσει πιο γρήγορα γιατί είναι πιο ώριμο από αυτό της ΤτΕ, αφού βασίζεται στο ιταλικό μοντέλο το οποίο ήδη έχει εξετάσει η DGComp και γνωρίζουν οι διεθνείς επενδυτές. Όπως εκτιμάται, το σχέδιο θα λάβει την έγκριση της DGComp μέσα στον Απρίλιο.

Η πρόταση του ΤΧΣ προβλέπει τη μεταφορά 15 - 20 δισ. ευρώ "κόκκινων" δανείων σε Εταιρία Ειδικού Σκοπού (Asset Protection Scheme). Τα δάνεια θα τιτλοποιηθούν για να πουληθούν σε επενδυτές, συνοδευόμενα από κρατικές εγγυήσεις. Μέσω αυτών, το Δημόσιο θα εγγυάται το μεγαλύτερο μέρος της διαφοράς μεταξύ των προβλέψεων που καλύπτουν τα δάνεια και της τιμής αγοράς στην οποία θα αγοραστούν, προκειμένου να περιοριστεί δραστικά η ζημιά για τις τράπεζες. Σε αντάλλαγμα για την παροχή εγγύησης, το SPV θα καταβάλει στο Δημόσιο, με τη μορφή κουπονιού, ασφάλιστρο κινδύνου, ώστε η εγγύηση να μην θεωρηθεί κρατική ενίσχυση.

Η πρόταση της ΤτΕ αφορά τη μεταφορά σε όχημα ειδικού σκοπού (SPV) μη εξυπηρετούμενων δανείων, ονομαστικής αξίας 40 δισ. ευρώ. Το SPV θα εκδώσει και θα μεταφέρει στη συνέχεια στις τράπεζες ομόλογα ίσα με τη λογιστική αξία των δανείων που θα μεταφερθούν (20 δισ. ευρώ μετά την αφαίρεση των προβλέψεων). Παράλληλα, θα ενεργοποιηθεί αναβαλλόμενος φόρος, ύψους 7,5 δισ. ευρώ, ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί ως εγγυήσεις στο SPV προκειμένου τα "κόκκινα" δάνεια να φύγουν από τις τράπεζες και να εκδοθούν έναντι αυτών ομόλογα (senior, mezzanine και junior) που θα πουληθούν σε ιδιώτες επενδυτές.

www.capital.gr της 16/03/2019

Δημοσιονομικά "αγκάθια" στη διαπραγμάτευση – Έρχεται νέο πλέγμα επιτήρησης

Μία νέα προσπάθεια να κλείσουν τα ανοιχτά μέτωπα της δεύτερης αξιολόγησης - και ειδικά ο νέος νόμος Κατσέλη ο οποίος προς το παρόν αποδεικνύεται ότι έχει και δημοσιονομικά αγκάθια - ξεδιπλώνεται από τη Δευτέρα. Το οικονομικό επιτελείο, σύμφωνα με πληροφορίες, δεσμεύτηκε σε τηλεδιάσκεψη που είχε με τους θεσμούς να μην καταθέσει μονομερώς πρόταση για την προστασία της 1ης κατοικίας, καθώς και να αποστείλει σαφείς αιτιολογήσεις που να αποδεικνύουν ότι το δημοσιονομικό κόστος του μέτρου δεν ξεπερνά τα 200 εκατομμύρια ευρώ φέτος (επιδότηση δόσεων δανείων).

Η επίτευξη συμφωνίας πριν την 25η Μαρτίου, για την οποία δεσμεύτηκε εκ νέου ο υπουργός οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος στους θεσμούς, είναι σημαντική όχι μόνο για να διατηρηθεί η "ομαλότητα", αλλά και για έναν επιπλέον πολιτικό λόγο. Aν υπάρξει νέα παράταση του "δράματος" και απόπειρα να επιτευχθεί συμφωνία έως το Eurogroup της 5ης Απριλίου, τότε δεν υπάρχει μόνο επιβάρυνση της τρίτης αξιολόγησης (που ξεκινά με κάθοδο Θεσμών στην Αθήνα την 1η Απριλίου ), αλλά χάνεται και μία πολιτική ευκαιρία: η έγκριση σε επίπεδο Euroworking Group (δηλαδή επιτελών των υπουργών οικονομικών) και η απλή επικύρωση της συμφωνίας στο προσεχές Eurogroup.

Όπως εξηγούν διπλωματικές πηγές, αν φανεί ότι όλα τα μέτωπα έχουν κλείσει και αυτό επικυρωθεί από τους εκπροσώπους των υπουργών οικονομικών, ίσως αποφευχθεί μία πολιτική συζήτηση στο Eurogroup που θα "φορτίσει" ενδεχομένως το κλίμα, με ότι αυτό συνεπάγεται. Υπενθυμίσουν τις πληροφορίες που προήλθαν από πηγές των Βρυξελλών την προηγούμενη Δευτέρα και οι οποίες έκαναν λόγο για "γκρίνια" της γερμανικής και της ισπανικής αποστολής αναφορικά με τις ελληνικές καθυστερήσεις.

Η πλήρης υλοποίηση της δεύτερης αξιολόγησης προϋποθέτει βέβαια ότι θα κριθεί ως επαρκής και η πρόοδος όχι μόνο στις τράπεζες αλλά και στις υπόλοιπες εκκρεμότητες (αναφορικά με την Εγνατία οδό, με την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, με την στελέχωση της ΑΑΔΕ, αλλά και την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες).

Οι διπλές συστάσεις της Τρίτης αξιολόγησης

Σε κάθε περίπτωση, θεωρείται δεδομένο ότι σε ένα βαθμό εκκρεμότητες θα μεταφερθούν στην Τρίτη αξιολόγηση. Μία εξ αυτών είναι η στελέχωση του δημοσίου σε επίπεδο Γενικών Γραμματέων η οποία καθυστερεί (με την ευθύνη να αποδίδεται από κυβερνητικές πηγές στο φόρτο εργασίας που έχει ο ΑΣΕΠ). Αυξάνεται όμως έτσι και ο βαθμός δυσκολίας της Τρίτης αξιολόγησης η οποία πέρα από τα προαπαιτούμενα θα πρέπει να ασχοληθεί με το πολυετή Προϋπολογισμό 2020 - 2023 αλλά και με την έκθεση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που πρέπει να συντάξει και να καταθέσει η Ελλάδα.

Ο βαθμός δυσκολίας της συνδέεται όμως και με δύο άλλα πεδία:

1. Θα έχουν ολοκληρωθεί οι Ευρωεκλογές, με ότι αυτό συνεπάγεται για την προσπάθεια διαχείρισης και λείανσης των μετώπων ανά την Ευρώπη.

2. Στη Σύνοδο του Ιουνίου, όταν θα κριθεί το αποτέλεσμα της εν λόγω αξιολόγησης, οι συστάσεις θα είναι διπλές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα αποτιμήσει μόνο τα προαπαιτούμενα σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, αλλά και την πορεία της Ελλάδος στο πλαίσιο του άλλου πυλώνα επιτήρησης, του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Καθώς ο φετινός πρώτος για την Ελλάδα κύκλος ολοκληρώνεται, η έκθεση για τις "υπερβολικές ανισορροπίες" και τα άλλα πεδία εποπτείας οδηγούν νομοτελειακά σε συστάσεις (δημοσιονομικές, για τις τράπεζες, την παραγωγικότητα κλπ). Επιχειρείται λοιπόν όλο αυτό το πακέτο να ενσωματωθεί σε ένα κείμενο ή σε κάθε περίπτωση οι ανακοινώσεις να γίνουν την ίδια μέρα. Άλλωστε, το ίδιο διάστημα προγραμματίζει και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να εκδώσει την έκθεση του (βάσει του άρθρου 4 του καταστατικού του) για την Ελλάδα και η ισχύς των εν λόγω συστάσεων του Ταμείου θα εξαρτηθούν από το αν έως τότε έχει δρομολογηθεί η πρόωρη εξόφληση του δανείου του με την Ελλάδα.

Μαξιλάρια διαθεσίμων

Εν τω μεταξύ, χθες στα στοιχεία εκτέλεσης προϋπολογισμού για το πρώτο δίμηνο του 2019, αποκαλύφθηκε και το μαξιλάρι των 650 εκατομμυρίων ευρώ για το οποίο είχε κάνει λόγο η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που δημοσιεύτηκε στις 27 Φεβρουαρίου.

Ο λόγος για το ποσό που περίσσεψε από την καταβολή των αναδρομικών που έγινε το προηγούμενο διάστημα.

Το κείμενο της ενισχυμένης εποπτείας περιείχε ειδική παράγραφο, στην οποία ασκούνταν κριτική για το αποθεματικό που υπάρχει στον προϋπολογισμό του 2019 και για πιθανές ανάγκες πληρωμής αναδρομικών. Έχουν απομείνει, όπως αναφέρεται, 650 εκατομμύρια, για τα οποία η κυβέρνηση δεν έχει πει πώς θα διαθέσει, δημιουργώντας ανησυχίες για νέο κύμα παροχών.

www.capital.gr της 16/03/2019

Ασφαλιστικό "χαράτσι'' 850 ευρώ το χρόνο κατ' άτομο σε 200.000 αυτοαπασχολούμενους

Επιβαρύνσεις συνολικού ύψους 170 εκατ. ευρώ προβλέπει ο προϋπολογισμός του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (ΕΤΕΑΕΠ) για 200.000 αυτοαπασχολούμενους μηχανικούς, γιατρούς και δικηγόρους το 2019, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr.

Το ποσό αυτό προβλέπεται από το ΕΤΕΑΕΠ να εισπραχθεί από τις νέες εισφορές υπέρ του επικουρικού και του εφάπαξ, οι οποίες αναμένεται να επιβληθούν από την 1η Ιανουαρίου 2019. Συγκεκριμένα, για τον κλάδο επικουρικής ασφάλισης αναμένονται έσοδα ύψους 130 εκατ. ευρώ, ενώ από τον κλάδο του εφάπαξ προβλέπονται 40 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, κατά μέσο όρο για κάθε ένα από τους παραπάνω αυτοαπασχολούμενους, προκύπτει ένα φορτίο, σε ετήσια βάση, ύψους 850 ευρώ.

Στην επιβάρυνση αυτή περιλαμβάνονται όχι μόνο οι τρέχουσες, αλλά και εκείνες οι οποίες πρέπει να εισπραχθούν, αναδρομικά για την 2ετία 2017 -2018.Υπενθυμίζεται πως οι εισφορές επικουρικού –εφάπαξ επί του εισοδήματος των αυτοαπασχολούμενων ισχύουν από την 1η/1/2017, αλλά δεν είχαν επιβληθεί.

Βάσει νομοσχεδίου το οποίο πέρασε τον περασμένο μήνα, οι εν λόγω υποχρεωτικές ελάχιστες εισφορές, από το 2019, θα υπολογίζονται με βάση το ελάχιστο ασφαλιστέο μηνιαίο εισόδημα, δηλαδή τα 586 ευρώ.

Μάλιστα, όπως αναφέρει η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία συνοδεύει την σχετική ρύθμιση, το ΕΤΕΑΕΠ θα χάσει έσοδα 36 εκατ. ευρώ, καθώς με βάση το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο, οι εισφορές επικουρικού – εφάπαξ υπολογιζόταν βάσει του πραγματικού εισοδήματος (εφόσον αυτό ξεπερνούσε τα 586 ευρώ/μήνα), ενώ όποιος θα πλήρωνε με βάση το ελάχιστο ασφαλιστέο εισόδημα μηνιαίως (σ.σ. 586 ευρώ), θα δημιουργούσε οφειλή ίση με τη διαφορά μεταξύ εισφορών βάσει του πραγματικού και του ελάχιστου ασφαλιστέου εισοδήματος. με βάση το νέο πλαίσιο, υποχρεωτικές είναι μόνο οι ελάχιστες εισφορές, ενώ οι εισφορές βάσει του εισοδήματος (εφόσον αυτό ξεπερνά μηνιαίως τα 586 ευρώ/μήνα) θα είναι προαιρετικές.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, οι ελάχιστες υποχρεωτικές μηνιαίες εισφορές για το επικουρικό θα ανέλθουν στα 41 ευρώ (7% Χ 586 ευρώ/μήνα), ενώ οι ελάχιστες μηνιαίες εισφορές για το εφάπαξ φτάνουν τα 23,4 ευρώ (4% Χ586 ευρώ/μήνα).

Μ΄ άλλα λόγια, όσοι αυτοαπασχολούμενοι (πχ δικηγόροι) είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν εισφορές, τόσο για το επικουρικό, όσο και για το εφάπαξ, από τις αρχές του επόμενου έτους, θα πρέπει να καταβάλλουν κατ΄ ελάχιστον 64,5 ευρώ κάθε μήνα. Βάσει, όμως, της ίδιας νέας διάταξης, όποιος αυτασφαλισμένος, έχει εισόδημα πάνω από 586 ευρώ/μήνα , το επιθυμεί και μπορεί οικονομικά, έχει τη δυνατότητα (προαιρετικά) να καταβάλλει υψηλότερες εισφορές μέχρι και του ποσού εκείνου που αντιστοιχεί στο εισόδημα.

Για παράδειγμα, αν ένας αυτοαπασχολούμενος μηχανικός έχει μηνιαίο εισόδημα 700 ευρώ, πρέπει κατ΄ ελάχιστον να καταβάλλει εισφορές επικουρικού –εφάπαξ 64,5 ευρώ (11% Χ 586 ευρώ). Ωστόσο αν θέλει και μπορεί, έχει τη δυνατότητα να καταβάλλει έως 77 ευρώ (11% Χ700 ευρώ).

Λόγω, όμως, της αναδρομικής ισχύος των εν λόγω εισφορών, θα πρέπει να καταβάλλουν και τις εισφορές της περασμένης 2ετίας.

Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, το οποίο εξετάζεται στο Υπ. Εργασίας, οι αναδρομικές εισφορές επικουρικού –εφάπαξ για το 2017-2018, οι οποίες σωρευτικά ανέρχονται σε 1548 ευρώ (64,5 ευρώ/μήνα Χ 12 μήνες Χ 2 έτη) θα πρέπει να καταβληθούνε σε 24 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, από την 1η /1/2019, παράλληλα με τις τρέχουσες.

www.capital.gr της 16/03/2019

Εντείνεται η επίθεση των shorts στις ελληνικές τράπεζες - Φόβοι για επανάληψη του 2018

Όπως δείχνουν οι κινήσεις τους μετά την Πρωτοχρονιά, στο στόχαστρό τους έχουν ξεκάθαρα μπει η Eurobank και η Alpha Bank. Το τραπεζικό sell-off που έχει οδηγήσει τον κλαδικό δείκτη σε νέα ιστορικά χαμηλά ωθώντας και τις μετοχές των περισσότερων τραπεζικών μετοχών σε ιστορικά χαμηλά επίσης, φαίνεται πως ευνοεί τις επιλογές των shorts. Αν και δεν μπορεί να θεωρηθούν οι "υπεύθυνοι" για την κατάρρευση τους στο ταμπλό – οι θέσεις του φτάνουν μόλις το 5,84% της συνολικής κεφαλαιοποίησης του κλάδου η οποία διαμορφώνεται στα 3,6 δισ. ευρώ - ωστόσο βάζουν το... λιθαράκι τους στην ενίσχυση των ανησυχιών και της αβεβαιότητας γύρω από τις προοπτικές των ελληνικών τραπεζών.

Σύμφωνα λοιπόν με τα νέα στοιχεία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, το βρετανικό hedge fund Oceanwood Capital Management, προχώρησε την περασμένη Πέμπτη 17 Ιανουαρίου και ενώ το sell-off του κλάδου χτυπούσε "κόκκινο", σε νέα αύξηση των short θέσεών του στην μετοχή της Eurobank και στο0,65% επί των μετοχών της από το 0,51% που τις είχε αυξήσει μόλις τρεις μέρες πριν (14 Ιανουαρίου).

Και το Lansdowne Partners προχώρησε σε αύξηση των shorts του στην Eurobank, μία ήμερα νωρίτερα και στις 16 Ιανουαρίου, στο 1,62% από 1,52% που τα είχε αυξήσει την αμέσως προηγούμενη ημέρα (15 Ιανουαρίου).

Το Lansdowne αύξησε εκ νέου τα shorts του και στην μετοχή της Alpha Bank στις 16 Ιανουαρίου, στο 0,83%, ενώ μια ημέρα νωρίτερα τα είχε ήδη αυξήσει στο 0,75%.

Τις μεγαλύτερες short θέσεις συνεχίζει να συγκεντρώνει η Τράπεζα Πειραιώς, οι οποίες φτάνουν το 2,74% και ακολουθεί η Eurobank με 2,27% και η Alpha Bank με 0,83% Σε ότι φορά την Εθνική Τράπεζα, από τον Δεκέμβριο τα shorts φαίνεται να έχουν υποχωρήσει κάτω από το ποσοστό που θεωρείται "σημαντικό" για να καταγραφεί ( 0,5%).

Η τάση της... διάθεσης των hedge funds είναι ξεκάθαρη. Εδώ και λίγες ημέρες αυξάνουν συνεχώς τα shorts τους στον τραπεζικό κλάδο, κτίζοντας ολοένα και καινούργιες θέσεις, θυμίζοντας έτσι μέρες του καταστροφικού 2018 όταν ο κλάδος βίωσε ισχυρότατες πιέσεις η οποίες έφθασαν στον βαθμό της κατάρρευσης, με τη "βουτιά" να αγγίζει ακόμα το 80%. Την περασμένη εβδομάδα η πτώση των μετοχών των τραπεζών μέσα σε πέντε συνεδριάσεις έφτασε το 20%.

Οι αναλυτές βλέποντας αυτές τις έντονες ρευστοποιήσεις εμφανίζονται ιδιαίτερα προβληματισμένοι, εξηγώντας πως όσοι επενδυτές επιλέγουν να βγουν από τις μετοχές των συστημικών τραπεζών σημαίνει πως δεν βλέπουν κάποιο ορατό κόστος από αυτή τους την κίνηση. Όπως επισημαίνουν, οι επενδυτές δεν φαίνεται να εκτιμούν πως στο κοντινό μέλλον θα υπάρξει κάτι θετικό για την οικονομία, τα σχέδια για τη μείωση των κόκκινων δανείων δεν προχωρούν, η απαισιοδοξία γύρω από τον κλάδο αλλά και τις προοπτικές των ελληνικών assets είναι διάχυτη, ενώ και ο θολός πολιτικός ορίζοντας ενισχύει την αβεβαιότητα, η οποία είναι και το "συστατικό" που μισούν περισσότερο οι επενδυτές. Παράγοντες της αγοράς μάλιστα εκφράζουν φόβους για μία επανάληψη του 2018...

www.capital.gr της 26/01/2019

Έξι ενεργειακές νάρκες έτοιμες να "σκάσουν" το επόμενο εξάμηνο

Η αναχώρηση των θεσμών άφησε ένα κενό στο κουτάκι που αφορά στο διαγωνισμό των λιγνιτικών της ΔΕΗ. Και είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις έγινε γνωστή η μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας για την πώληση, αναβλήθηκε ταυτόχρονα και το ραντεβού του αρμόδιου υπουργού ενέργειας Γ. Σταθάκη στο πλαίσιο της αξιολόγησης. Ωστόσο οι λιγνίτες δεν αποτελούν τη μοναδική εκκρεμότητα - απειλή για την ενεργειακή αγορά. Η παρελκυστική κυβερνητική πρακτική, η αναβλητικότητα σε κρίσιμα ζητήματα αλλά και το πολιτικό κόστος ενόψει των επόμενων εκλογικών αναμετρήσεων, έχουν οδηγήσει σε τέλμα μια σειρά από κρίσιμα θέματα της αγοράς. Η κυβέρνηση εστιάζει περισσότερο στο χρονισμό, με βασική επιδίωξη τα αδιέξοδα να μην "πέσουν στη δική της βάρδια”. Σε αυτό βοηθούν και οι αργές γραφειοκρατικές διαδικασίες αλλά και η ανοχή (ενόψει ευρωεκλογών) της Επιτροπής. Ποιες είναι όμως οι ωρολογιακές βόμβες που ναρκοθετούν την πορεία της αγοράς (και της επόμενης κυβέρνησης) στα ενεργειακά;

1.Λιγνίτες – ανταγωνισμός στην αγορά ενέργειας

Αποτελεί πλέον κοινό μυστικό στην αγορά ότι η κυβέρνηση κερδίζει χρόνο προκειμένου να μην πιστωθεί την αποτυχία του διαγωνισμού που αντικατέστησε την περίφημη μικρή ΔΕΗ. Το ορατό πλέον ενδεχόμενο να μην πουληθούν οι δύο θυγατρικές της ΔΕΗ θα προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις που ακουμπούν τη ΔΕΗ και τον κλάδο του ηλεκτρισμού: θα ξεκινήσει νέα αξιολόγηση και αποτίμηση της κατάστασης στην αγορά, καθώς και απολογισμός για τους λόγους που οδήγησαν στο ναυάγιο. Μια τέτοια εξέλιξη εκ των πραγμάτων φέρνει ξανά στο τραπέζι την υπόθεση των υδροηλεκτρικών, που είναι "ταμπού” για την κυβέρνηση, για λόγους πολιτικών εντυπώσεων (καθώς αποτέλεσε ένα από τα "κέρδη” της λεγόμενης επαναδιαπραγμάτευσης), αλλά και ουσίας (εάν επανέλθει θέμα ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά θα γίνει με πολύ χειρότερους όρους για τη ΔΕΗ). Η αξιολόγηση της πορείας απελευθέρωσης της ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού και η αποτίμηση των βημάτων που έχουν γίνει (περιλαμβανομένων των ΝΟΜΕ) έχει συμφωνηθεί να γίνει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

2. Τιμολόγια ρεύματος – οικονομική κατάσταση ΔΕΗ

Η διοίκηση της ΔΕΗ έχει μετ' επιτάσεως θέσει θέμα για αύξηση των εσόδων της από τους λογαριασμούς ρεύματος. Η κυβέρνηση θέλει πάση θυσία η αύξηση αυτή των εσόδων – που σύμφωνα με τη ΔΕΗ εάν δεν εγκριθεί θέτει εν αμφιβόλω την επιστροφή της εταιρείας στις αγορές με την έκδοση ομολόγου – να μην ονομαστεί αύξηση των τιμολογίων, για προφανείς λόγους (βρισκόμαστε σε κάθε περίπτωση λίγους μήνες πριν από τις κάλπες του Μαΐου). Μία από τις λύσεις που εξετάζεται είναι να θεσμοθετηθούν από τώρα οι μηχανισμοί, που θα ενεργοποιήσουν αυξήσεις μετά τις εκλογές. Αυτό θα συμβεί εάν τελικώς προκριθεί η λύση της ρήτρας διοξειδίου του άνθρακα. Με δεδομένο ότι οι μεγάλες αυξήσεις πάνω από τα 15 ευρώ ο τόνος στα δικαιώματα εκπομπής ξεκίνησαν πέρυσι το Μάιο, η ενεργοποίηση των αυξήσεων μπορεί να οριοθετηθεί στο διάστημα από το Μάιο έως το Σεπτέμβριο. Η άλλη λύση είναι να μην υπάρξουν καθόλου αυξήσεις, στη ΔΕΗ να επιτραπεί μόνο η παρέμβαση στην έκπτωση του 15% και τα οικονομικά της επιχείρησης να πιεστούν πολύ περισσότερο.

3. Αποκρατικοποιήσεις ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΔΕΗ

Το τέλμα στις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις επιβεβαιώνεται: ο διαγωνισμός της ΔΕΗ που θα ανοίξει το δρόμο και για την είσοδο στρατηγικού επενδυτή καρκινοβατεί, η πώληση του 50,1% των ΕΛΠΕ πήρε νέα αναβολή ενώ καθυστερεί και η υπόθεση της ΔΕΠΑ. Κάποιοι επιμένουν ότι για την κυβέρνηση θα αποτελέσει προεκλογικό χαρτί, εάν καταφέρει και φτάσει μέχρι τις εκλογές χωρίς να έχει προχωρήσει ούτε μία ενεργειακή αποκρατικοποίηση, πλην της ήδη δρομολογημένης πώλησης του ΔΕΣΦΑ. Το αντίθετο μάλιστα, για το εκλογικό κοινό της κυβέρνησης μπορεί να παρουσιαστεί το "επίτευγμα” της "κρατικοποίησης” του ΑΔΜΗΕ. Βεβαίως, εάν δεν προχωρήσουν οι συγκεκριμένες πωλήσεις (ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ και ΔΕΗ) δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα με τους στόχους του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων του 2019.

4. Λάρκο: "κανόνι” εν αναμονή

Η περίπτωση της υπό κρατικό έλεγχο βιομηχανίας νικελίου αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας επιχείρησης που όλοι παραδέχονται ότι είναι θέμα χρόνου να "σκάσει”. Η εταιρεία παράγει ζημιές και χρέη, όσοι επενδυτές στο παρελθόν είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον να αναλάβουν το εγχείρημα της διάσωσης πλέον έχουν αποστασιοποιηθεί πλήρως, ενώ και η κυβέρνηση που το 2015 δήλωνε ότι η Λάρκο θα αποτελέσει παράδειγμα turn around στόρι εταιρείας του Δημοσίου, σηκώνει τα χέρια ψηλά. Πλέον μοναδικό μέλημα είναι να βρεθεί ένα modus vivendi της εταιρείας με τη ΔΕΗ ώστε να συνεχίσει να παίρνει ρεύμα και να λειτουργεί μέχρι τις εκλογές. Με βάση την τελευταία απόφαση της Κομισιόν να παραπέμψει στο ευρωδικαστήριο την επιβολή προστίμου στην Ελλάδα για τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις, φαίνεται ότι ο στόχος θα επιτευχθεί και οι κυρώσεις θα αρχίσουν να τρέχουν το νωρίτερο από το καλοκαίρι.

5. Ο γόρδιος δεσμός της Κρήτης

Η γνωστή διαμάχη του ΑΔΜΗΕ με την κοινοπραξία Euroasia για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ, Κύπρος, Κρήτη, Αττική, βρίσκεται στο αποκορύφωμά της. Οι διαπραγματεύσεις για να βρεθεί κοινός τόπος και να παραμείνει το έργο της Κρήτης στο πλαίσιο των έργων PCI εξασφαλίζοντας κοινοτική επιδότηση και πρόσβαση σε φθηνό ευρωπαϊκό δανεισμό, έχουν πέσει στο κενό. ΑΔΜΗΕ και Euroasia προκηρύσσουν τους διαγωνισμούς προμήθειας και ταυτόχρονα έχει ξεκινήσει ο χορός των προσφυγών. Ο γόρδιος δεσμός ώστε το έργο να παραμείνει σε ευρωπαϊκή ρότα και ταυτόχρονα να εξασφαλιστεί η βέλτιστη απόσβεση χωρίς να επιβαρυνθούν υπέρμετρα οι καταναλωτές θα πρέπει να λυθεί στους επόμενους μήνες.

6. Υδρογονάνθρακες - Οι καθυστερήσεις απειλούν τις γεωτρήσεις

Ο προγραμματισμός των επενδυτών στις πρώτες παραχωρήσεις που είναι και οι πιο ώριμες για γεωτρήσεις (έχουν ολοκληρωθεί οι σεισμικές μελέτες και έχουν εντοπιστεί οι περιοχές που θα γίνουν οι πρώτες επιχειρήσεις) προβλέπει ότι τα γεωτρύπανα θα πιάσουν δουλειά τέλη 2018 αρχές 2019. Προϋπόθεση να έχουν εκδοθεί η απαραίτητες μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που ελέω εκλογών καθυστερούν. Η προεκλογική ατζέντα και ο λαϊκισμός, αποτελούν το βασικότερο πρόβλημα που ενδέχεται να ναρκοθετήσει την φιλόδοξη προσπάθεια. Ενθαρρυντικό σημάδι, η θετική υποδοχή από τις τοπικές κοινωνίες και οι πρώτες απόπειρες των "εισαγόμενων" ακτιβιστών έχουν προσώρας πέσει στο κενό. Σε κάθε περίπτωση εάν δεν εκδοθούν οι απαραίτητες περιβαλλοντικές άδειες μέχρι την άνοιξη, υπάρχει ορατός κίνδυνος νέων καθυστερήσεων και εμπλοκών.

www.capital.gr της 26/01/2019

sinergasia

Επικαιρότητα

article thumbnailΝέα δεδομένα για τις τράπεζες, με αιχμή το ζήτημα των "κόκκινων" δανείων, δρομολογεί η κρίση του κορονοϊού, βάζοντας...
Διαβάστε περισσότερα στοΕπικαιρότητα  

Εορτολόγιο/Ημερολόγιο

η ημέρα, η εβδομάδα του έτους

Σήμερα Γιορτάζουν:

Αύριο Γιορτάζουν:

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα"

© Copyright 2012 dake-atebank.gr. All rights reserved.